Společnost MITSUBISHI MOTORS CORPORATION dnes na Tokijském autosalonu 2019 odhalila malý elektrifikovaný koncept MI-TECH CONCEPT ve stylu SUV a koncept SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT z kategorie minivozů „kei car".
Na tiskové konferenci představili novinky generální ředitel MMC Takao Kato a provozní ředitel MMC Ashwani Gupta, kteří zároveň vysvětlili strategii elektrifikace značky Mitsubishi.
„Zasazujeme se o technologii elektrifikace, zejména plug-in hybridy (PHEV)," uvedl Kato. „Budeme rozšiřovat modelovou řadu elektrifikovaných vozidel a nabízet další jejich varianty na základě efektivního využívání nejrůznějších technologií elektrifikace v rámci naší aliance tak, aby se značka Mitsubishi do budoucna etablovala jako leader kategorie PHEV."
Gupta doplnil, že Mitsubishi plánuje do roku 2022 nasadit některou ze svých technologií elektrifikace do nového středně velkého a kompaktního SUV, resp. v blízké budoucnosti také do některého z minivozů „kei car".
V souvislosti s konceptem SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT společnost oznámila, že představuje druhou vlnu minivozů „Kei car" příští generace a v plánu je i uvedení na trh do konce tohoto fiskálního roku.
Koncepční model MI-TECH CONCEPT byl postaven jako „malé plug-in hybridní elektrické SUV, které přináší bezkonkurenční radost z jízdy a jistotu na všech površích a za všech podmínek".
Tento koncept vyjadřuje filosofii značky Mitsubishi „Drive Your Ambition" prostřednictvím nového lehkého a kompaktního pohonu PHEV, elektrického systému pohonu 4WD se čtveřicí elektromotorů, vyspělých systémů na podporu řízení a preventivních bezpečnostních technologií — to vše zabalené do malého elektrifikovaného SUV.
(1) Sportovní design připomínající buginu
Za studií MI-TECH CONCEPT stála idea „stimulovat v řidiči dobrodružnou povahu"; vůz byl proto navržen se sportovní karoserií připomínající buginu, zhmotňující samotnou podstatu značky Mitsubishi.
Pokrokový duch elektromobilu je vyjádřen světle modrým lakem karoserie a sekundárním měděným odstínem v motivu cívky elektromotoru na masce chladiče, ve vnitřní části kol a v interiéru.
U přední partie se uplatnilo nové designové pojetí charakteristického dynamického štítu (Dynamic Shield). Objevuje se zde matný olověný odstín uprostřed masky chladiče a měď coby vedlejší odstín pro působivější důraz na elektrifikaci pohonu tohoto vozu. Do přední partie jsou zabudovány světlomety ve tvaru T ke zdůraznění vnějšího vzhledu.
Hliníkový ochranný kryt po obou stranách spodní části nárazníku chrání karoserii, zatímco jeho prostřední část slouží jako přívod vzduchu.
Nápadně vytažené a zvýšené lemy blatníků na bocích vozu společně s velkými pneumatikami poukazují na mimořádnou mobilitu i výkon SUV, stejně tak jako vynikající schopnosti v terénu. Design karoserie vyjadřuje velkolepost a energii – připomíná kovový ingot opracovaný na obráběcím stroji; nášlapné prahy „vytesané" do boků zase vyvažují design s užitnými vlastnostmi.
Robustnost SUV při pohledu zezadu zdůrazňuje velký a výrazný šestiúhelník, zdánlivě vyřezaný z kovového ingotu. Koncová světla ve tvaru T používají stejný původní design jako na přídi vozidla.
Ke snadné ovladatelnosti přispívá horizontální přístrojový panel a funkční design. Horizontální motiv je ještě zdůrazněn křivkami v odstínu mědi na přístrojovém panelu. Nahoře nad středovým panelem jsou spínače ve tvaru klávesnice, opět v horizontální rovině; přední madlo funguje i jako opěrka pro dlaň ke snazšímu používání spínačů. Funkce jsou prezentovány intuitivně, jsou okamžitě srozumitelné i při rychlém pohledu a použití každého prvku potvrzuje zřetelná zpětná vazba.
Mitsubishi klade důraz na design, který řidiči dodává ještě větší pocit bezpečí. Na plochu čelního skla se graficky promítají veškeré důležité údaje, např. chování vozidla, rozpoznávání terénu a doporučení optimální stopy.
(2) Lehké a kompaktní pohonné ústrojí PHEV
Elektrickou energii v rámci nového plug-in hybridního pohonu (PHEV) namísto klasického spalovacího motoru zajišťuje lehká a kompaktní plynová turbína. S rostoucími snahami o ochranu životního prostředí a v souladu s trendem downsizingu zkoumá tento koncept technologické možnosti zástavby hnacího ústrojí PHEV do malého SUV. Generátor na bázi plynové turbíny nabízí vysoký výkon v poměru k daným rozměrům a hmotnosti.
Další výhodou plynové turbíny je flexibilita co do používaného paliva (nafta, kerosin a líh), které lze zvolit v závislosti na regionu. Čisté jsou i zplodiny v souladu s nároky na ochranu životního prostředí a efektivní využívání energií.
(3) Elektrický pohon 4WD
Mitsubishi si zakládá na spojení systému integrovaného řízení dynamiky vozidla S-AWC s pohonem všech kol pomocí čtveřice elektromotorů (Quad Motor 4WD) a jednotkami aktivní kontroly stáčení kolem svislé osy (AYC) na obou nápravách. Díky elektrickému ovládání brzdových třmenů je dále zaručena rychlá odezva a vysoká přesnost regulace hnací i brzdné síly na všech čtyřech kolech, stejně tak jako zlepšení vlastností z pohledu zatáčení a držení stopy. Pokud se při jízdě v terénu začnou dvě kola protáčet, díky schopnosti přenášet optimální hnací sílu na všechna čtyři kola vůz neuvízne, neboť síla se přenáší na zbývající dvě kola v kontaktu se zemí. Mitsubishi tak přináší požitek z bezpečné jízdy, kdy se řidič za všech podmínek cítí pevně spojen se svým vozidlem, ať již při každodenním dojíždění nebo překonávání nerovných úseků; opojný může být i nový zážitek při otáčení vozidla o 180°, kdy vůz dokáže otáčet levými a pravými koly v opačném směru.
(4) Pokročilé technologie na podporu řízení a technologie preventivní bezpečnosti
Vůz je vybaven rozhraním HMI (Human Machine Interface) pro zobrazování nejrůznějších informací zjištěných pomocí senzorů, včetně vyspělých optických senzorů na čelním skle s podporou rozšířené reality (AR). Jelikož se na čelním skle s podporou AR zobrazují informace o voze, vozovce a okolní dopravě, může řidič přesně a pohotově rozhodovat i za zhoršené viditelnosti.
Koncept je také vybaven systémem MI-PILOT (příští generace technologie na podporu řízení) poskytuje řidiči podporu nejen na dálnicích a běžných silnicích, ale i v terénu.
Studie SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT je ukázkou příští generace vysokého kombi z kategorie minivozů Kei-car, určeného pro řidiče, kteří chtějí cestovat na stále nová místa a delší vzdálenosti. Vůz přináší velkoryse otevřený prostor díky karosářskému ztvárnění ‚super height Kei' a rovněž jízdní vlastnosti a funkčnost, která je v této kategorii vozidel požadována; kromě toho se však pyšní designem vyjadřujícím jedinečný charakter SUV Mitsubishi.
(1) Design vyjadřující robustní charakter SUV
Čelní partie vychází z koncepce dynamického štítu, zde v kombinaci s lakovanou ocelovou lištou v kolmém postavení vůči horizontálně ztvárněné masce chladiče.
Z profilu pak zaujme dynamickým charakterem se siluetou kabiny pracující s dlouhým rozvorem a plastickými charakteristickými křivkami. Kromě toho jsou zde černé dekory prahů karoserie a lemy blatníků ke zdůraznění charakteru a jedinečnosti SUV.
Použité barevné schéma je spojeno s osobností řidičů toužících po aktivním životě venku; lakování karoserie je dvoubarevnou kombinací olivově zelené a bílé se stříbrnými střešními ližinami. V zájmu jednotného vzhledu jsou kola lakována ve stejném odstínu jako karoserie.
(2) Pohodlí na vrcholu třídy
Vůz nabízí velkoryse otevřený interiér daný karoserií ‚super height Kei'; s ohledem na potenciální rodinné využití se klade důraz zejména na velký prostor pro zadní pasažéry. Díky zadnímu dveřnímu otvoru a místu pro nohy na zadních sedadlech, největšímu v dané třídě, je garantováno pohodlí všech cestujících.
Elegantní a luxusní interiér staví na motivu hnědé se všudypřítomnými oranžovými akcenty. Umělou kůži na sedadlech zkrášluje diamantový vzor prošívání, evokující luxusní atmosféru.
(3) Agilní jízdní schopnosti, vyspělé systémy na podporu řízení a bezpečnost
SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT, vybavený výkonným motorem a převodovkou CVT, přináší hbité bezproblémové cestování ve všech rychlostních zónách.
Mitsubishi svůj koncept vybavilo paketem technologií preventivní bezpečnosti e-Assist – včetně systému MI-PILOT na udržování vozidla v jízdním pruhu na dálnici, systému zmírňování následků čelní kolize a systému proti nechtěnému zrychlení vozidla – díky nimž je tento vůz zařazen do kategorie Support Car S Wide dle klasifikace japonského Ministerstva hospodářství; Mitsubishi touto cestou snižuje únavu řidiče při současném zvýšení bezpečnosti a pocitu bezpečí celé posádky.
SUV se třemi řadami sedadel a označením MITSUBISHI ENGELBERG TOURER využívá systém pohonu ‚Twin Motor PHEV', odladěný a vyzkoušený v modelu Outlander PHEV; ten doplňuje o technologii elektrifikace příští generace a systém řízení pohonu všech kol.
(1) Hnací ústrojí PHEV
Vysokokapacitní baterie soustavy pohonu je zabudována pod podlahou mezi nápravami. Hnací ústrojí PHEV využívá systém pohonu Twin Motor Mitsubishi, jenž zahrnuje vysoce výkonné a hospodárné elektromotory vpředu i vzadu; systém byl kromě toho navržen jako prostorově úspornější a jeho uspořádání přináší více místa pro posádku, včetně varianty se třemi řadami sedadel.
MITSUBISHI ENGELBERG TOURER vykazuje dojezd čistě na elektřinu přes 70 km (podle metodiky WLTP); při plně nabité baterii a s plnou nádrží paliva pak nabídne celkový dojezd přes 700 km. Posádka si tak může vychutnávat hladkou, dynamickou, ale současně i tichou jízdu s elektromobilem na delších cestách.
(2) Pohon 4WD
Systém využívá technologii AYC k rozdělování hnací síly mezi dvojici předních kol společně se stálým pohonem všech kol (full-time 4WD) na bázi dvojice elektromotorů (Twin Motor), který zahrnuje vysoce výkonné a účinné elektromotory na obou nápravách. Uvedené řešení se využívá společně s integrovaným systémem pohonu všech kol S-AWC, který přináší zásadní zlepšení jízdních schopností vozu – řízení, zatáčení a brzdění – společným řízením brzdné síly na jednotlivých kolech (systém ABS) a výkonu předního i zadního elektromotoru (aktivní řízení stability, systém ASC).