Na pozadí hospodářského růstu Japonska v 50. a 60. letech dokázala automobilová divize koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI) v roce 1960 výrazně posílit své aktivity v tomto odvětví uvedením zbrusu nového modelu Mitsubishi 500: malého vozu, který si stejně dobře poradil ve městě i na nekvalitních cestách.
Přestože automobilová divize zastávala v rámci MHI důležitou roli, vykazovala poněkud protichůdné výsledky: zatímco výroba nákladních automobilů a autobusů stabilně rostla až na úroveň jednoho z nejdůležitějších dodavatelů vozidel pro těžké provozní podmínky na japonském trhu, rodící se obchodní aktivity v segmentu osobních vozidel stále neprokázaly svoji životaschopnost.
Snahou MHI bylo zajistit budoucnost automobilové divize v Japonsku A SOUČASNĚ rozvoj na globálních trzích, a tak tato společnost došla k názoru, že nejlepší cestou k růstu bude vyčlenění dceřiné společnosti namísto udržování automobilové divize jako jedné z mnoha divizí MHI.
Od poloviny roku 1967 až do roku 1970* proto MHI zvažovala následující možné scénáře:
Společnost Chrysler Corporation shodou okolností ve stejné době zvažovala způsob, jakým proniknout na rozkvétající japonský trh.
Řízením osudu Chrysler v rámci svého průzkumu poslal v únoru 1969 své zástupce na návštěvu MHI s cílem vyhodnotit její podnikatelské aktivity v autoprůmyslu.
Na pozadí tehdejšího vývoje kompaktního modelu, který by naplnil nové potřeby trhu v Severní Americe, věnoval Chrysler zvláštní pozornost modelu Colt Galant, jehož vývoj byl v MHI prakticky hotov. Vozu, který Mitsubishi Heavy Industries navrhla nejen pro domácí japonský trh, ale i pro trhy globální, a to na základě know-how získaného při vývoji modelové řady Colt. (Colt 1000, 1100 a 1500).
Partneři proto nijak neváhali a rozhodli se přistoupit k oboustranně výhodné dohodě:
Chrysler získal přístup k technologiím výroby kompaktních vozů a současně určité opěrné body v Japonsku, zatímco nová Mitsubishi Motors Corporation získala lepší přístup na mezinárodní trhy:
Zatímco model Colt Galant odstartoval v roce 1970 úspěšný vývoz Mitsubishi Motors do Severní Ameriky, prvním celosvětově úspěšným modelem MMC byl menší vůz, jmenovitě Lancer první generace – odolný a hezký malý automobil, o jehož skvělou pověst se zasloužilo mj. testování na neuvěřitelně náročných tratích Rallye Safari ve východní Africe (Keňa) nebo Rallye Jižního kříže v Austrálii, a to ve schopných rukou jezdců, jakými byli Andrew Cowan a Joginder Singh...